Mennyit lehet keresni diákmunkával? Diákmunka órabér, adózás és fizetés 2026-ban

Mennyit lehet keresni diákmunkával? Diákmunka órabér, adózás és fizetés 2026-ban

Azok a piszkos anyagiak, szoktuk gondolni. Nagyon lényeges azonban, hogy tisztában legyünk a minket megillető órabérekkel, a fizetés érkezésének várható időpontjával, hogy ki a felelős a számfejtésért, kit kereshetek, ha gond van. Ezekre a kérdésekre adunk most Nektek választ: mennyi a diákmunka órabér 2026-ban, mikor érkezik a fizetés, és hogyan működik az adózás.

A helyesen vezetett jelenléti ív mindennek az alapja

A munkaidő pontos nyilvántartása kétoldalú felelősség, és a jóváhagyott munkaidő-nyilvántartás a munkavégzés elszámolásának egyik alapja. Fontos, hogy a munkahelyi vezetőd is ellenőrizze és jóváhagyja a jelenléti ívet annak érdekében, hogy az iskolaszövetkezet fennakadás nélkül kezdhessen neki a munkabéred számfejtésének.

Mindig pontosan rögzítsd, mikor dolgoztál, mennyi a ténylegesen ledolgozott órák száma, ellenőrizd, hogy a rögzített adatok helyesek-e, és ha eltérést találsz, jelezd az illetékes személynek.

Ezzel biztosítod, hogy a ledolgozott időd megfelelően kerüljön elszámolásra. Ha a kapott összeg nem egyezik az általad várttal, először ellenőrizd a jóváhagyott óráidat és a bérszámfejtéshez kapcsolódó dokumentumokat, majd jelezd az eltérést az iskolaszövetkezetnek.

Diákmunka órabér 2026: mennyi az annyi, mennyit kereshetek diákként?

A diákmunkára is vonatkozik a kötelező legkisebb munkabérre vonatkozó szabályozás.

2026-ban a minimálbér órabére bruttó 1 856 Ft. A garantált bérminimum órabére bruttó 2 145 Ft, amennyiben a munkakör ellátásához legalább középfokú iskolai végzettség vagy szakképzettség szükséges, és az erre vonatkozó feltételek is fennállnak.

Fontos, hogy a garantált bérminimum nem automatikusan azért jár, mert rendelkezel valamilyen középfokú végzettséggel. Azt is vizsgálni kell, hogy az adott munkakör betöltéséhez szükséges-e ilyen végzettség vagy szakképzettség.

Érdekesség: 2026 első félévében a diákmunka piaca sokszínű és változatos lehetőségeket kínál a fiataloknak, vonzó órabérrel, ami átlagosan bruttó 2 179 Ft volt. (Forrás: profession.hu)

Emlékezz azonban, hogy a tényleges órabér jelentősen eltérhet a munkakörtől, a szükséges tapasztalattól, a munkavégzés helyétől és a feladatoktól függően.

A bruttó vagy a nettó bért kapom meg?

Egy kérdés, amit nagyon fontos tisztázni. Jó, ha tudod, hogy a bruttó bér az a kötelezően fizetendő adók és járulékok levonása előtti bér. Ez adja például az adókedvezmények alapját is.

A nettó bér pedig az az összeg, amely a levonások után ténylegesen megérkezik a bankszámládra. Hogy a bruttó béredből mennyi lesz a nettó, azt a diák bérkalkulátor 2026 segítségével te is kiszámolhatod. A fizetés pontos időpontja iskolaszövetkezetenként eltérhet, ezért erről mindig érdeklődj az iskolaszövetkezetnél.

Diákmunka adózása 2026: adót kell fizetnem a diákmunka után?

Az adózás az egyik legfontosabb kérdés, amikor először vállalsz munkát. Alapesetben igen, kell fizetned adót a diákmunka után, de diákként fontos adókedvezményekre lehetsz jogosult. Az egyik legfontosabb a 25 év alatti fiatalok kedvezménye, amelynek köszönhetően meghatározott jövedelemhatárig nem kell személyi jövedelemadót (SZJA) fizetned.

Ha a jövedelmed után SZJA-fizetési kötelezettség keletkezik, a személyi jövedelemadót (15%) az iskolaszövetkezet vonja le, vallja be és fizeti meg a NAV-nak.

Iskolaszövetkezeti tagként végzett munka esetén nem minősülsz biztosítottnak a társadalombiztosítási szabályok szerint, és a jövedelmed után nem kell társadalombiztosítási járulékot fizetned (18,5%).

Oké, de akkor mi a helyzet a 25 év alattiak SZJA-kedvezményével?

Ha még nem töltötted be a 25. életévedet, meghatározott feltételek mellett személyi jövedelemadó-kedvezményre vagy jogosult.

2026-ban a kedvezményre jogosító jövedelem havi bruttó 715 765 Ft-ig mentesülhet a 15%-os személyi jövedelemadó alól. A kedvezményt az iskolaszövetkezet a jogosultsági feltételek fennállása esetén automatikusan figyelembe veszi, tehát külön nem kell minden hónapban kérned.

Fontos: Ha ugyanabban az időszakban több helyről is van jövedelmed, a kedvezmények és az adókötelezettség szempontjából ezek együttes hatására és összegére is figyelni kell.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha jogosult vagy a kedvezményre, a diákmunkából származó jövedelmed után a meghatározott értékhatárig nem kell 15% SZJA-t fizetned.

Ha viszont olyan helyzetben vagy, amikor a kedvezmény nem alkalmazható, az SZJA-val kapcsolatos adminisztrációt az iskolaszövetkezet végzi a vonatkozó szabályok szerint.

Köznyelvben tehát, ha 25 év alatti vagy, akkor a megfelelő feltételek mellett a bruttó béred lesz egyben az a nettó béred is, amit majd megkapsz a bankszámládra fizetésként, ha a teljes jövedelmedre kiterjed a kedvezmény, és más levonás sem terheli a béredet.

Hogyan változik az adózás, ha betöltöm a 25-öt?

A 25. életéved betöltését követően a 25 év alatti fiatalok kedvezménye már nem jár, ezért a továbbiakban a jövedelmedre a vonatkozó általános adózási szabályokat kell alkalmazni.

A kedvezmény utoljára abban a hónapban vehető igénybe, amelyben betöltöd a 25. életévedet.

Diákként sem kaphatsz kevesebbet csak azért, mert diák vagy!

Az egyenlő bánásmód elve a diákmunkavállalókra is vonatkozik. Azonos munkafeltételek mellett a te diák munkabéred sem lehet alacsonyabb, mint az azonos feltételek között dolgozó, nem diák munkavállalóé.

Szükséges adóbevallást készítenem? Segít benne valaki?

A diákmunka után szerzett jövedelmed az éves személyijövedelemadó-bevallásodban is megjelenik. A NAV elkészíti a bevallási tervezetedet, amelyet neked érdemes ellenőrizned, és ha szükséges, módosítanod vagy kiegészítened. A bevallás határideje főszabály szerint a következő év május 20-a.

Az iskolaszövetkezet az előző évben megszerzett jövedelmedről M30-as igazolást ad, amely segítségedre lehet az adóbevallásod ellenőrzésében. A NAV által elkészített adóbevallási tervezetet az eSZJA felületén tudod ellenőrizni; ehhez DÁP-regisztráció vagy Ügyfélkapu+ használható.

Ezért is érdemes a munkával kapcsolatos dokumentumaidat és az adózással kapcsolatos információkat megőrizned akkor is, ha diákként csak néhány hónapig dolgoztál.

Az első nagy lépés az önállóság felé

Légy büszke arra, hogy kilépve a komfortzónádból elvállaltad életed első (vagy többedik) diákmunkáját és ezzel saját jövedelemforrásra tettél szert. Ez a befektetett munka, a tanulás mellett vállalt munkaórák eredménye.

Ne felejtsd el azonban azt sem, hogy a diákmunka többről szól, mint pusztán a fizetés. Tapasztalatot szerzel, kapcsolatokat építesz, fejlődik a jellemed, hasznosítod és elmélyíted az ismereteidet. Megalapozod a jövődet.

Számold ki a várható nettó fizetésedet a diák bérkalkulátor 2026 segítségével, és ha munkát keresel, töltsd ki a Milyen diákmunkát keresel? űrlapot. A munkavállalás többi szabályát a Diákmunka szabályok 2026 összefoglalónkban találod.